fbpx
Jackie Niam | Shutterstock

מהר משחשבנו: האם ה-AI כבר בדרך להחליף את המשפיענים והמשפיעניות?

השימוש במשפיענים במדיות החברתיות הוא משהו שכולנו מכירים, מהאינסטגרם והטיקטוק וגם בטוויטר - יותר ויותר אנשים זוכים לתהילה אינטרנטית המגיעה עם הכנסה בהתאם. אך עם התבססותם המהירה של מנועי AI מכל הסוגים – האם זה הסוף של המשפיענים האנושיים?

  • בר אורן
  • 22 בפברואר, 2023

בפתחה של שנת 2023 נשאלת השאלה – האם בעתיד הקרוב מאוד רובוטים ישתלטו על העולם?

מה שהיה עד לא מזמן שמור רק לסרטי המד”ב הפך למציאות פוטנציאלית הודות להתקדמות הטכנולוגיה והקידמה אשר הביאו איתם את הבינה המלאכותית. כניסת הטכנולוגיה לרשתות החברתיות פיתחה עולם חדש של משפיענים.ות חדשים.ות – משפיעני AI. מבלי ששמנו לב, מיליוני אנשים ברחבי העולם נכנסים למדיות החברתיות מידי יום במטרה לעקוב ולהתעניין בגל חדש של דמויות וירטואליות.

מי הם משפיעני AI?

משפיעני ה-AI אוואטרים דמויי אדם הנוצרו על ידי גרפיקת מחשב. יש להם את המאפיינים, התכונות והאישיות המדמים מציאות של בני אדם. הם מחזיקים בעמודי אינסטגרם, פייסבוק וטיקטוק ומייצרים תוכן אמיתי לצרכנים אמיתיים.

היום, כמה מהמשפיענים הווירטואליים ברחבי העולם הגיעו ליותר ממיליוני עוקבים, כאשר אנשים מכל העולם עוקבים אחרי התוכן היומיומי שלהם.

Balmain | Instagram

אז איך הם עובדים?

כמו שאתם בטח יודעים, משפיענים וירטואליים לא באמת קיימים, אז מי עומד מאחוריהם ואיך הם עובדים?

מאחורי כל משפיען עומדות חברות טכנולוגיות / אדם יחיד בעלי ידע חזק בטכנולוגיה. אותם אנשים אחראים על הגדרת הפרופיל של המשפיען והזהות היומית שלו על ידי יצירת תוכן המותאם לקהל שהגדירו מלכתחילה.

תצוגת אופנה של המעצב הניגרי מאליק אפגבואה בהשראת אימו | slickcityceo | Instagram

יוצרים אלה מזינים אל תוך מנוע ה-AI את מילות המפתח, הנראות, הפרמטרים ועיקרי המסרים שירצו למשפיענים שלהם ומשלבים אותם בכל רקע שהם רוצים, לכן הם אלה שקובעים את הזהות שלהם.
אם לדוגמא, נרצה שמשפיען יתמחה בתחום התיירות, נדאג לייצר תוכן כל פעם שהוא נמצא ביעד אחר. כל מה שהם צריכים לעשות זה להציב את המשפיען על תמונת רקע איכותית (או לייצר אחת מאפס בעזרת אחת מהמנועים), להוסיף קופי לפוסט – ויש להם את זה.

אז איך המשפיענים הווירטואליים מועילים למותגים?

היום מותגים במדינת ישראל עדיין לא עשו את הצעד הראשון שלהם בשילוב משפיעני AI, כנראה מתוך פחד מסויים שהתחום יחסית עדיין חדש, במקביל לציפייה לחכות ולראות איך המתחרים שלהם בארץ או מעבר לים יגיבו ראשונים, או איך השוק הישראלי יגיב ברגע שאחד המפרסמים יעשה את הצעד הראשון. ולמרות זאת, עולם המשפיענים הווירטואלים הוא מגמה שחייבים וחייבות להתרגל אליה, היות והם יהיו משפיעני העתיד שיצטרפו לתמהיל המדיה של המפרסמים ממש בקרוב.

אין ספק שהראשונים שצריכים להתחבר לטרנד הם מנהלי ומנהלות השיווק ומנהלי ומנהלות המותג, המותג הראשון שייקח את הצ׳אנס וירים את הכפפה יהיה הראשון שגם יקדים את המתחרים שלו וישאיר אותם מאחור.

בדיוק כמו שיש לנו מגוון משפיענים מסורתיים בפלטפורמות השונות ותמיד נרצה להשתמש בכמה שיותר פריסה רחבה על מנת להגדיל את החשיפה, המותג שיתחיל לקדם עם משפיעני AI ייחשף לקהל חדש ולמגוון חדש של יתרונות.

האם משפיענים אלו יכולים להשתוות למשפיענים המסורתיים, או אפילו להחליפם בעתיד?

לפני הכל, הסיבות העיקריות לכך שהרבה משפיענים זכו לתהילה הן הקשר שלהם, השייכות שלהם והאג’נדות שלהם – שיצרו זיהוי וחיבור בין העוקבים לבניהם.

הם מציגים את עצמם בצורה אותנטית, לא מסתירים את העובדה שהם משפיעני בינה מלאכותית ומצליחים בשיתופי הפעולה שלהם כי העוקבים והעוקבות שלהם.ן סומכים עליהם.ן.

אחד היתרונות הבולטים של המשפיענים הוירטואלים לעומת האנושיים הוא השליטה על שיתוף הפעולה, תזמונים וכמובן – האגו שאינו קיים.
אם משפיען מסורתי עושה טעות בתוכן וצריך לתקן זה יכול לקחת בין שעה לשלושה ימים (או בכלל לא) ואף לעכב עלייה של קמפיין, בעוד שעבור משפיען וירטואלי, כל תיקון כזה הוא עניין של שניות בודדות.

כפי שציינו, אמנם בארץ טרם התחילו לעבוד עם עולמות משפיעני ה-AI, אך אנחנו רואים היום בעולם שמותגים גדולים כבר התחילו לעבוד עם משפיענים אלו.

מותג הרכב העולמי רנו – יצרו לעצמם שגרירה וירטואלית משלהם בשם ליב, שכבר נחשפה בקמפיין הטלוויזיה האחרון שלהם:

רנו, Balenciaga ,Dior ועוד מותגים רבים, הם החלוצים שהחלו לעבוד עם משפיעני AI.

גם מחוץ לעולמות המותגים, המשפיענים הוירטואלים תופסים תאוצה כבר שנים, ללא תמיכת מפרסמים ומשווקים.

משפיענית ה-AI הראשונה והפופולארית ביותר בעולם היא lilmiquela

משפיענית ה-AI הראשונה | lilmiquela | Instagram

החשבון שלה נוצר בשנת 2016 על ידי טרבור מקפדריז ושרה דקאו (Trevor McFedries and Sara DeCou), ליל היא דמות אמריקאית בדיונית עם יותר מ2.5 מליון עוקבים רק באינסטגרם והיא אפילו השתתפה בקמפיין של סמסונג עם הדיג’יי הידוע סטיב איוקי והשחקנית מילי בובי בראון:

בנוסף ליתרונות הבולטים גם קיימים גם חסרונות ותהיות בנושא משפיעני ה-AI:

ישנן בעיות אמון באותנטיות של המשפיענים באינטראקציה עם קהל היעד, כי בכל זאת, הפחד מהשתלטות הרובוטים עדיין קיים, כמו הרצון האנושי להבדיל בין מציאות לדמיון.

משתמשים עשויים שלא למצוא עניין בפרסומת של המשפיענים מכיוון והדמויות הדיגיטליות לא באמת יכולות לחוות ולהמליץ על מוצר בעצמן – מי יקנה קרם פנים מדמות שאין לה פנים?
וכמובן, נשאלת השאלה, כמה התוכן המלאכותי שייצרו מנועי הבינה המלאכותית באמת יכול לעניין אותנו, הצרכנים?

אלו השאלות שעדיין נשארו פתוחות ועם ההתקדמות המטאורית של עולמות ה-AI שנפתחו כעת לכל דורש, פרטי או מסחרי – אנחנו בטוחים שהתשובות גם יגיעו במהרה מבלי שנשים לב.