fbpx
Sam the Leigh | Shutterstock

דל”פ: אמנים קוריאנים עושים טיקטוק יותר טוב משאר העולם

אם תשאלו כל חובב קייפופ מה הדבר הכי חם שקורה כרגע, הוא כנראה יגיד NEWJEANS מבלי להסס. כבר מעל חודש עבר מאז שהלהיט הקוריאני Ditto של להקת הבנות NEWJEANS חצה את גבולות הקייפופ והפך לאחד הלהיטים הגדולים בעולם, וכך גם כל שיר שהן מוציאות לאוויר העולם. אז מה סוד כוחן של הלהקה שהסתערה לחיינו משום מקום?

  • לירוי פיניאן
  • 29 בינואר, 2023
💡*דל”פ = דעה לא פופולארית

זה כבר לא סוד שקיי-פופ הפך להיות אחת התת-תרבויות הכי פופולאריות בעולם, עם מיליוני מעריצים לכל אמן ולהקה שמשתייך לז’אנר והתנועה החברתית. אבל משהו שונה קרה כשזה נגע ללהקת NEWJEANS הצעירה, מכיוון שDitto הוא לא הלהיט הקוריאני הרגיל, כי בניגוד לענקיות הקייפופ המוכרות (כמו BTS וBLACKPINK שכנראה שמעתם עליהן) הוא הראשון מסוגו בתקופה האחרונה שהפופולאריות שלו מגיעה בעיקר מהמאזינים הממוצעים – ולא מקהל הענק של מעריצי הלהקה.

אז מאיפה הפופולאריות הזאת הגיעה פתאום ללהקה שעד לפני חצי שנה אף אחד לא שמע עליה?

הן נגישות, וזה מעבר לאותנטיות.

השילוב של יכולת ההזדהות של הקהל שלהן איתן, הגיל הצעיר והכישרון שלהן נותן להן את היכולת לצבור כל כך הרבה מעריצים צעירים, וגם להשאיר את הקהל המבוגר פעורי פה כשזה נוגע ליכולות שלהן. חשוב לציין, הגיל הממוצע בלהקה עומד על קצת יותר מ16, כאשר החברה הצעירה ביותר בלהקה בת 14!

בין אם זה בכתיבה של המוזיקה, בחשבון הטיקטוק או אפילו בהבעות הפנים שלהן – זה כבר מעבר לאותנטיות כשזה נוגע לניוג’ינס, כי לקטלג את זה כאותנטיות זה קל מדי. מכונה משומנת עומדת מאחורי הלהקה, שמביאה לכך שכל דבר שיוצא מהן החוצה ייחשב אוטומטית כאמיתי ואיכותי (ולא סתם “אותנטי”), אבל בו זמנית נותן לצופה תחושה שלא מדובר בגיבור על – אלא בנערות מתבגרות אמיתיות.

מה התוצאה של השילוב של כל התכונות? אדג’ מטורף בשוק הקוריאני והעולמי. להיות “אותנטי” כל אחד יכול, אבל להיות ברמה גבוהה בטבעי – זה קצת יותר קשה.

הן פונות לכל. קהל. אפשרי.

בזמן שסלבס מהעולם המערבי מעלים סרטוני ריקוד שלהם לטרנדים ויראליים בטיקטוק, להקת הקייפופ עושה גם את זה, אבל גם מייצרת סרטונים שמצליחים לקלוע להומור והלך הרוח של כל תת-תרבות אפשרית, והצופים אוכלים את זה מבלי להשאיר פירורים.

בסרטון האחרון שעלה בעמוד של הלהקה, ניתן לראות שילוב ביזארי של 20 בדיחות פנימיות בטיקטוק, שמצליחות להשתלב באופן הרמוני אחת בשניה, בדרך הכאוטית שכל כך מאפיינת את דור ה-Z. להסביר כל אחת מהן בנפרד יכול לקחת שעות, אבל בקצרה: יש בדיחה על מסכי מגע שנדפקים ברגע שמים נוגעים בהם, מבטא אוסטרלי, אובססיביות של מעריצים ללהקות קייפופ, אפל פיי, האובססיה לצילום כפייתי של סלפיז בקרב דור ה-Z, ועוד בדיחות רבות שכנראה נשגב מבינתנו מלהבין, והכל ב18 שניות. והקטע המדהים זה – שזה רק אחד מבין רבים.

גם העוקבים חושבים ככה. “המנהל סושיאל שלהן כל כך טוב”, רבים מהמגיבים כתבו, בזמן שעוד החמיאו לצוות של להקת הקייפופ הויראלית על כך שהן “יודעות על כל דבר שדור ה-Z מעוניין בו”. הכאוטיות העמוסה של סרטוני הטיקטוק בעמוד של להקת הקייפופ נותנת להן את ההזדמנות לגעת בהמוני צעירים, אבל בו זמנים נשארת אמיתית ולא מוגזמת, כי באמת כך דור ה-Z מתנהל – בכאוטיות הרמונית מוחלטת.

@newjeans_official

OMG this phone🥹 #NewJeans #뉴진스 #NewJeans_OMG #NewJeans_Ditto #Year_of_NewJeans

♬ OMG – NewJeans

הן מבטיחות המון, ומקיימות הרבה יותר.

הן הוכשרו במשך שנים לרגע הזה, כדי שיוכלו לפרוץ ביחד כלהקה. כלהקה, הן שרות, רוקדות וכותבות כמעט כל דבר שהן עושות. הן לא מנסות להנגיש את מה שהן עושות לקהל הרחב, כמו שהן מוציאות תכנים ברמה גבוהה, והקהל שלהן גם הוא מרגיש ברמה גבוהה על כך שהוא אוהב ומתחבר. הסאונד שלהן לא עומד בראש המיינסטרים הקוריאני, אבל עדיין אפקטיבי כשמסתכלים על האנסמבל הכולל.

בעידן שבו סאונד האייטיז, הפופ-רוק והמוזיקה הלטינית נלחמים על פסגת מצעדי הפזמונים, ניוג’ינס באות עם סאונד שמאוד קשה לקטלג אותו לז’אנר אחד – אבל מה שבטוח, הוא מאוד מיושן. אבל גם מה שמיושן יכול להיות מעולה אם הוא עשוי נכון, וכשזה נוגע לניוג’ינס? זה עשוי מעולה – עם כוריאוגרפיה הדוקה להחריד, וצי של סרטוני טיקטוק שיבואו לחזק כל להיט שהן מתכננות להוציא.

כל שיר שלהקת “NEWJEANS” מוציאה גורר עשרות אלפי שימושים בטיקטוק | צילום מסך מתוך “טיקטוק” | Tiktok

אם תכנסו למצעד הספוטיפיי העולמי, כנראה שתראו את שמן של ניוג’ינס מופיע מספר פעמים. ובארץ המולדת שלהן קוריאה – הן מאכלסות את החמישייה הפותחת של כל מצעד. אז מה המסקנה? קודם כל תתחילו להאזין לניוג’ינס, כי עושה רושם שהן הדבר הגדול הבא. אבל בלי קשר, כנראה שהעולם צמא לתוכן איכותי שמצליח לגעת בכל אחד. כי אפילו כשלהקת קייפופ אנונימית עושה את זה, זה מוכר – והרבה.