fbpx
insta_photos | Shutterstock

המותג מת, יחי האסתטיקה: צרכנות אופנה וחשיפה בדור ה-Z

בשביל בני ובנות GEN Z, צרכנות אופנה היא עניין של ביטוי עצמי – טרנדים עולים ויורדים תוך ימים בודדים, קהילות נבנות סביב פלטות צבעים ותקופות היסטוריות ו"כסף ישן" הוא צמד המילים החם ביותר; אז איך דור העתיד נחשפים לתוכן אופנתי? אנחנו כאן כדי להסביר.

  • אורן גל
  • 29 ביוני, 2022

זוכרים את הנעל שכולנו רצינו בתיכון? זאת שמי שלא נעל אותה – לא היה קיים? בין אם זה אדידס, סטן סמית' או ALLSTARS, כולנו זוכרים את התופעה שמשהו נכנס לחיינו בסערה ובהנד עפעף, פתאום – לכולם היה אותו.

בשביל בני דור ה-Z דברים נראים אחרת. בהחלט יש עדרים – אבל הם קטנים וספציפיים יותר. והכל מתחיל בדרך שבה טרנדים מתגלגלים ומגיעים אלינו. כשכותבת הטקסט הייתה בבית הספר, מה שהיה נחשב "מגניב" היה מה שהופיע בטלוויזיה. כן, לחלק מהילדים היה YES ואילו לחלק השני HOT, אבל זה היה הפילוג היחידי בינינו. היינו רואים פחות או יותר בדיוק את אותם התכנים, נחשפים בדיוק לאותן הדמויות וחושבים פחות או יותר אותו הדבר לגבי מי נחשב מגניב.

בני דור ה-Z לא גדלו כך. את התוכן שלהם הם צורכים בצורה ספציפית ובפינצטה, הם בקושי צופים בערוצי הטלוויזיה אלא בעיקר בתוכניות פרטניות. הם מעדיפים שירותי VOD כמו נטפליקס ודיסני+, גיבורי הילדות שלהם צמחו ביוטיוב והתוכן השוטף שהם צורכים נמצא בכלל בטיקטוק, פלטפורמה שבעזרת אלגוריתם מתוחכם יודעת להתאים את עצמה בדיוק אל עיניך. כך נוצר מצב שהקונצנזוס הוא שאין קונצנזוס – מה שמגניב מתחלק בין קבוצות ותתי קבוצות. בני דור ה-Z נחשפים באופן אוטומטי לתכנים שמעניינים אותם באופן אישי, מה שהופך כל אחד לאינדיבידואל בעולם של תוכן. וכשאתה נחשף בצורה כזו לתכנים – גם הצרכנות שלך נהפכת לדבר אינדיבידואלי ולכלי שמשקף את האני הפנימי שלך – את התחביבים, את הרצונות ואת הערכים.

בני דור ה-Z נחשפים בעזרת הפיד של טיקטוק, אינסטגרם ויוטיוב למיקרו-טרנדים ספציפיים הממוקדים ישירות אליהם. מי מכם ששוטט בטיקטוק מספיק זמן, יכול פתאום לראות במשך תקופה קצרה טרנד ספציפי או אפילו פריט יחיד על אנשים רבים. כך נוצרת האשליה המוכרת שדיברנו עליה בהתחלה "לכולם יש את זה, ולכן גם אני חייב" אבל בניגוד לקודמיהם –הפריטים והטרנדים שאליהם הם נחשפים תלויים בתכנים שהם נמשכים אליהם, שהאלגוריתם מטרגט אליהם.

מעגל המיקרו-הטרנדים:

בדיוק כמו פטריות במקומות לחים – מיקרו-טרנדים משגשגים בטיקטוק. מיקרו-טרנדים הם בעלי תוחלת חיים קצרה במיוחד, של כמה חודשים עד לעיתים כמה שבועות. בגלל אופי האפליקציה, אם יצרתי אינטראקציה מסוימת (לייק, תגובה, שיתוף או צפיה חוזרת) עם מיקרו-טרנד בעמוד הפור יו שלי – כך יגדל הסיכוי שאראה אותו שוב ושוב ושוב, עד שתווצר אצלי נטייה לחשוב שזו היא האופנה החדשה והנחשבת, ואולי אפילו ארצה לצלם תוכן משלי בנושא. מיקרו טרנדים יכולים להיות גזרת לבוש מסויימת, צבע, הדפס, אסתטיקה כללית או אפילו פריט לבוש ספציפי.

@miks_tiks

Reply to @gen_sirotkovaaa SS22 trends pt2 bb💐 #FashionForYou #2022fashiontrends #fashiontrends #fashiontips #summerfashion #springfashion #trends

♬ Monkeys Spinning Monkeys – Kevin MacLeod & Kevin The Monkey

כך לדוגמה, בשנת 2020 ביום בהיר אחד נהפכה שמלת התותים של ליריקה מאטושי, מעצבת קטנה מרפובליקת קוסובו, לפריט החם של תקופת הקורונה. בני נוער מכל העולם נחשפו לטרנד, קנו שמלה משלהם, צילמו תכנים איתה ופרסמו תחת אותם ההאשטגים והמעגל נמשך כך שעוד ועוד משתמשי טיקטוק נחשפו לשמלה. אני זוכרת תקופה שכל סרטון שלישי בפור יו שלי היה קשור בשמלה הזו (ומודה באשמה, רכשתי גם).

@realsmoothiee

ה- שמלה 😱💕✨ #foryou #israel #fashion #foryoupage

♬ Sunset Lover – Petit Biscuit

 

@hellomissjordan

When you find the iconic #strawberrydress on Depop in your size and can't resist 🍓😍 #lirikamatoshi #princesscore

♬ Strawberry Fields Forever – The Silver Beetles

שכחו ממותגים וגזרות, הדבר הבא הוא אסתטיקה

לא רק פריטים נהפכים לויראליים בעולם המיקרו טרנדים של טיקטוק, אלא גם אסתטיקות – סגנונות לבוש ולייף סטייל שמושפעים מעולמות שונים, כמו תקופות בהיסטוריה, מקומות בעולם, מוזיקה, ספרות, מצבים סוציו-אקונומיים. הרעיון של אסתטיקות בניגוד לטרנדים אחרים הוא שהן אמורות לתת תחושה ברורה. לבוש שהוא על התפר בין 'לשחק תפקיד' לבין החיים האמיתיים.

אחת האסתטיקות המעניינות היא אסתטיקת הכסף הישן. שעושה הבחנה בין אנשים שהרוויחו את הונם בדורות האחרונים לבין כאלה שיושבים בתוך ירושה עתיקת יומין. ההבחנה, היא מרתקת במיוחד – משתמשי הטיקטוק מצאו שדווקא משפחות ה"כסף הישן" אלו שמשויכות לעושר בלתי נתפס שלושה דורות אחורה לפחות – מנהלות אורח חיים מסתורי וכמעט "צנוע" כלפי חוץ, וחולקות את עושרן רק בתוך המעגל הפנימי שלהן. כלומר – אלו עולמות שאנחנו, האנשים הרגילים לא חשופים אליהם. בניגוד לאנשי ה"הכסף החדש" שהתעשרו בדורות האחרונים, שלהם הרצון התמידי להשוויץ בהונם כלפי חוץ עם מכוניות יוקרה מוגזמות, ובגדי מותגים מסנוורים.

@that.boss.in.heels

This lifestyle>>> #oldmoney #richgirl #aesthetic #lanadelrey

♬ original sound – tunes 4 u < 3 - chillytunees

@oldmoneylifestyle_

Old money or new money?#oldmoney #fyp #xzybca #targetaudience

♬ original sound – Stella Convertino

@that.boss.in.heels

Comment your video ideas🖤 #oldmoney #aesthetic #privateschool #oldmoneyaesthetic

♬ originalljud – S U P E R M O D E L S

עוד אסתטיקה ששווה לציין היא אסתטיקת ה"קוטג'-קור". לא, לא מדובר באסתטיקה הלוקחת השראה מגבינה גושית 5% אלא מעולמות התוכן של אנגליה הישנה, הכפרית.
האסתטיקה הזו פרצה לחיינו בזמן הקורונה, כשכולם היו תקועים בבתים ומיואשים משגרת היום-יום. שם, צמחו להם ניצני הקוטג'-קור. הכמיהה לחיים פשוטים ורומנטיים יותר, לחווית ג'יין אוסטין קלאסית. לבית קטן בכפר עם כבשה ותרנגולת ומרחבים על גבי מרחבים של טבע פרוסים לפניך. האסתטיקה הזו מעניינת במיוחד מכיוון זו לא הפעם הראשונה בהיסטוריה שהיא צצה, ולמעשה – מארי אנטואנט – מלכת צרפת הידועה לשמצה בעושרה המוגזם גם היא היתה חובבת לא קטנה של האסתטיקה. היא יצרה לעצמה ב'טריאנון הקטן' מבנה שהוענק לה במתנה מלואי השישה עשר – גן עדן אסתטי עם כבשים שסרטי משי תכולים קשורים לצווארן ולבוש פשוט יותר המדמה את חיי פשוטי העם. כן. עם כל האירוניה שבדבר. גם מארי אנטואנט חשבה שיש קסם באסתטיקה של חיי הכפר הפשוטים. ולא במקרה. הרעיון של האסתטיקה הזו הוא אסקפיזם מהמציאות, ומארי אנטואנט בדומה לנו בתקופת הקורונה, גם היא דמיינה עולם פשוט יותר, שאפשר לברוח אליו כשמרגישים כלואים.

@thatvintagecouple

This place was a dream.🌿#fyp #dance #vintage #cottagecore #booktok

♬ Nn – الحمد لله 🤎

@alltheferalfawns

Bits of this mornin✨ #cottagecore #fairycore #cozy #fyp #faerie #vlog

♬ Choking on Flowers – Fox Academy

@aestheticeditcores

🌱🍄✨🧚🏻‍♀️ 🦋 📖 #cottagecore #fairycore #ethereal #oldmoney #cottagecoreaesthetic #fairygrunge #fairygarden #aesthetic #fypシ #foryoupage #foryou

♬ original sound – vayec

 

איך ניתן לרתום את הגישה הצרכנית של GEN Z לטובת מותג?

זו אולי השאלה החשובה מכולן, שמותגים קטנים כגדולים מתעסקים איתה כבר תקופה ארוכה. איך ניתן לעמוד בקצב הסוחף והלא עוצר לעולם של טיקטוק? התשובה לכך – בעיני אינה טמונה בייצור קולקציה לכל אסתטיקה או לנסות לעמוד בטרנדים שזה הרי בוודאי בלתי אפשרי. אלא לזהות ואפילו לקטלג את המוצרים הקיימים אצלכם ל'אסתטיקות' ולייצר הפקות סביב הנושא, או לחילופין ליצור תכנים הדומים באופיים לתכני מיקרו טרנדים.

הרעיון הוא באמת להתחבר לעולמות התוכן של בני דור ה-Z. בעולם שבו הכל כל-כך אינדיבידואלי ותלוי באלגוריתמים ובתתי נישות – קל יותר למצוא את דרכך אל המסכים של בני הנוער. לא צריך יותר פרסומת מפוצצת על שלטי חוצות ופריים טיים בטלוויזיה. אפשר עכשיו פשוט ליצור תוכן מדויק וספציפי, ולהגיע לקהלים הנכונים.

@kenziekayfashion

This top is still just a sample I made (not for sale yet) but I’m naming it the Grace after Grace Kelly 🤍 #fashion #fashiondesigner #gracekelly

♬ Écoute Chérie – Vendredi sur Mer

@romi_henenson

דחוףףףף בואו לחלק שתיים תודה בי. #קניות #שופינג #הולקניות #הולקניותשיין #פולאנדבר #סתיו #בלוגריתאופנה #לייפסטייל #אנבוקסינג #רומיהננסון #shopping

♬ som original – 𝕽𝖊𝖇𝖊𝖑 𝕲𝖎𝖗𝖑 💣

@xofashioninspo

This bag is everything @rebagofficial 💌 #grwm #getdressedwithme #dior #christiandior #vintage #vintagedior #fashion #ootd #springoutfit #winteroutfit #fyp #foryou #viral #style #mystyle #pinterest #pinterestaesthetic #lbd #layering #pearls #diorsaddlebag #viviennewestwood #gucci #miumiu #guccitights #styling #outfitinspo #ootd

♬ original sound –

@maeve.stier

Birthday dress reveal 🎀💖✨🎂🥺 from @milla #BbStyleFearlessly #fashiontiktok #regencycore

♬ I think you should treat yourself – Luke Franchina