fbpx
Ascannio | Shutterstock

אין מתנות חינם: החיובים באשראי בסוף החודש גבוהים? אולי שווה לבדוק את הפעילות של הילד שלכם בטיקטוק.

מתחת לרדאר, טיקטוק הצליחה לגשר את אחד הפערים שהיו לה עם תגמול ליוצרי תוכן, באמצעות שיטה חדשה שבה העוקבים יכולים לתת טיפ וירטואלי ליוצרי התוכן האהובים עליהם. אבל כמו כל פיצ'ר חדש שנכנס, יש יוצרי תוכן שלמדו איך לנצל אותו לרעה ולגלגל כסף על הקהל הצעיר שלהם. אז מה הוא פיצ'ר המתנות בטיקטוק ולמה צריך להיזהר ממנו, הורים וילדים כאחד?

  • לירוי פיניאן
  • 9 ביוני, 2022

למשפיענים ברשתות החברתיות יכול להיות כוח רב על אנשים, כוח מהסוג שיכול להניב פירות – וקמפיינים. משת"פ חד פעמי, מונטיזציה (תשלום-פר-צפיה) של תוכן ועד פרסומות ענק, משפיענים יכולים להרוויח הרבה מאוד כסף בהרבה מאוד דרכים. ואחת הדרכים שבהם כוכבי הרשת יכלו להרוויח כסף, היא דרך תרומות מהתומכים שלהם.
דרך פלטפורמות לצריכת תוכן שהיו בעבר, כמו Twitch ו- Patreon (ואפילו אונלי-פאנס), התומכים של יוצרי התוכן יכלו לשלם על מנת לקבל תוכן אקסקלוסיבי שכנראה יהיה קשה למצוא בכל מקום אחר (לא משנה באיזה תוכן מדובר).

בחודשים האחרונים, טיקטוק הצליחה להשיק דרך חדשה שבה יוצרי תוכן יכולים להרוויח כסף, שנקראת "מתנות". איך הפיצ'ר עובד? כל גולש בפלטפורמה יכול להעניק ליוצר התוכן מתנה לבחירתו. זה יכול להיות ורד וירטואלי, רגשונים של בעלי חיים, אנימציה של טיל ועוד המון רגשונים אחרים. ואיך משיגים את המתנות האלו? צריך לשלם עליהן, בכסף אמיתי. בואו נתבונן על איך זה עובד בפועל:

על מנת להשיג מתנות בטיקטוק, צריך לקנות מטבעות טיקטוק לפני כן. המטבעות זמינים בחבילות שונות, וככל שאתה קונה חבילה גדולה יותר, כך ההנחה על החבילה גדולה בהתאמה. מיותר לציין שאי אפשר לעשות החזר כספי כלשהו על המטבעות המדוברים, והשימוש באפלקציות צד ג' על מנת לעשות פעולה שכזאת עלולה לגרום לחסימת החשבון שלך.

רכישת המטבעות בטיקטוק | צילום מסך מתוך אפליקציית "טיקטוק"

לאחר רכישת המטבעות המדוברים, ניתן לקנות בעזרתם מגוון של מתנות וירטואליות. את המתנות אפשר לשלוח ליוצרי התוכן האהובים עליך בפלטפורמה, כתגמול על התוכן שהם יוצרים! נשמע כיף, נכון? אז זהו, שלא ממש.

יוצרי תוכן הבינו שהם יכולים לעשות מונטיזציה מהמתנות שנשלחות אליהן, או במילים אחרות – לעשות כסף מהמתנות הללו. ככל שיוצר תוכן מרוויח יותר מתנות וירטואליות, הוא יכול גם להרוויח יותר כסף מציאותי. כמובן שטיקטוק לוקחים המון כסף באמצע, ורוב יוצרי התוכן יוכלו להרוויח סכומים שיסתכמו במנת שווארמה או אגוזים במשקל, אבל כשמדובר בעוקבים במספרים מסיביים – גם סכומי המתנות עולים בהתאם.

לא כל יוצרי התוכן התחילו להשתמש בפיצ'ר, אבל אלו שכן מצאו דרכים לדרבן את העוקבים שלהם לשלוח להם כמה שיותר מתנות, ובדרכים יצירתיות. השיטה העיקרית שבה הטיקטוקרים מנצלים את המתנות לרעה, היא דרך "קרבות" שהם יוצרים בלייבים על מי מצליח להרוויח כמה שיותר מתנות. בקרבות, הם משכנעים את העוקבים שלהם לשלוח כמה שיותר מתנות, כדי "לנצח" את האויב. אמנם אני לא מזלזל מחשיבות הקרב (שאני בטוח שהוא נורא חשוב בעיניהם), אבל ניכר שמטרתם העיקרית היא לגלגל כסף על העוקבים התמימים שלהם.

@xs.wraith

@floatlikeabdu wrecking @adelghad in live battles #live #livebattle #fyp #fypシ #xyzbca

♬ original sound – XS Wraith

אמנם טרם ראיתי מחקר כלשהו שמעיד על קהל היעד של צרכני מתנות בטיקטוק, אבל ניתן להניח שמדובר בקהל צעיר יחסית, כזה שעדיין מבקש מההורים שלו שיקנו לו מתנות (או שאולי משתמש בכרטיס האשראי של אמא שלו בלי שהיא יודעת, או מבלי שהם מבינים את המשמעות). כמו כל חיוב אינטרנטי, לא צריך יותר מדי פרטים על מנת לקנות את מטבעות הטיקטוק, וזה מוביל לכך שהמון ילדים ונערים צעירים רוכשים מטבעות בשווי של מאות ואפילו אלפי שקלים, ויכולים לבזבז אותם ברגע כדי "לתמוך" ביוצר התוכן שהם אוהבים. רק לא מזמן שמענו על מקרה שבו אמא גילתה שהבת שלה בזבזה מתנה בשווי 8,000 שקלים באמצע לייב של פאני בוזגלו.

ניכר שקיימות סכנות רבות בשיטת המתנות החדשה של טיקטוק, אבל עושה רושם שהפלטפורמה לא נוקטת בצעדים כדי לנסות למגר את התופעה. אז מה אנחנו, צרכני התוכן, יכולים לעשות בנושא? שאלנו את רונן יעקובוב, חבר בקהילת הנוער teenkBIG ויו"ר מועצת התלמידים של תיכוני ראשל"צ, מה הוא חושב שאפשר לעשות בנושא:

"כיום אנחנו רואים לנגד עינינו תופעה מדאיגה. ילדים קטנים נופלים ברשת ומשלמים מכרטיס האשראי של ההורים שלהם מתנות למשפיענים בטיקטוק. המשפיענים מתסיסים את הילדים ובני הנוער הצעירים לשלוח להם את המתנות, הילדים הקטנים שלא יודעים שמדובר בכסף אמיתי וחושבים שזה כסף של משחק בטלפון שולחים עוד ועוד מתנות, ובסוף החודש ההורים מופתעים מהחיובים הגבוהים על כרטיס האשראי.

בעיניי, ניתן למגר את התופעה במספר דרכים:

  • פרסומות הסברתיות בטיקטוק על הנושא.
  • הגבלות על החיובים שניתן לבצע בטיקטוק, או לחילופין הגבלת סכום הכסף שניתן לשלם לטיקטוק בפרק זמן מסוים.
  • חינוך הילדים והנוער בכל מסגרות בתי הספר במדינת ישראל. מדובר בנושא שלא מדובר כלל עימם בכיתות, וצריך להסביר להם על הבעייתיות שטמונה בו.

לדעתי, אם אפילו נצליח לבצע חלק מהדרכים הללו, הורים יוכלו להיות רגועים מהבחינה הזאת, והילדים יוכלו חכמים יותר ברשת".