fbpx
פרוייקט מושתקים | hazinor | Instagram

חושפים את סיפורי “המושתקים והמושתקות” ברשתות החברתיות

65% מהגולשים סיפרו כי הם חושבים פעמיים לפני כל פרסום ברשת. יחד עם איגוד האינטרנט עלינו בקמפיין השם במרכז את כל אלו שהרימו ידיים והחליטו לוותר, הפסיקו לשתף ובחרו להיעלם מהמרחב האינטרנטי.

  • אלכס סקליאר
  • 13 באפריל, 2022

הכירו את אילנית, שבנה איתמר עבר חרם בבית הספר. לאחר שניסתה לערב את ההורים בקבוצת הוואסטאפ של הכיתה, היא קיבלה תגובות קשות שגרמו לה לצאת מהקבוצה. מאז היא הפסיקה לכתוב בקבוצת ההורים וחוששת להביע את דעתה. אמבר, אשר כתבה פוסט בו סיפרה שהיא בזוגיות עם גבר מבוגר ממנה, קיבלה מאות תגובות קשות, שהביאו אותה לסגור את עמוד הפייסבוק שלה. מאז היא מפחדת להביע את דעתה ברשתות.

מי מאיתנו לא קיבל תגובות קשות או שיימינג רק כי כתב פוסט אישי על נושא שחשוב לו? אחד מכל חמישה מהישראלים חשים כך. בסקר שנערך באיגוד האינטרנט לפני שנה, 65% מהנשאלים סיפרו כי הם חושבים פעמיים לפני כל פרסום ברשת. בגלל שהמושתקים לא מדברים, מן הסתם, הם לא יודעים שיש עוד אנשים כמותם, וזה בדיוק העניין. איך ניתן לדאוג שהם ידעו שרואים אותם ונעזור להם להחזיר את קולם? כדי לייצר מודעות לתופעה זו, יצאנו יחד עם איגוד האינטרנט בקמפיין “המושתקים והמושתקות”.

“מושתקים ומושתקות” שם במרכז הקמפיין את כל אלו שהרימו ידיים והחליטו לוותר, הפסיקו לשתף, החליטו להיעלם מהמרחב האינטרנטי, נמנעים מלהביע דעה, הפסיקו לדבר על פוליטיקה ועל המצב, הפסיקו לספר ולהיות חלק מקהילות וקבוצות בפייסבוק, בוואטסאפ, באינסטגרם… הם הרימו ידיים כי הפחד מהתגובות שיתק אותם.

יצאנו לדרך יחד עם צוות הצינור – תכנית אקטואליה חברתית עם תחקירים, כתבות וסיפורים חמים מהרשת. השיטה – להביא מודעות לסיפורי המושתקים בסדרת תחקירים ב–Reels. התחלנו את הפרוייקט בהזמנה פשוטה: ספרו את הסיפור בו הושתקתם ברשת, שתפו מה הרגע בו הרמתם ידיים והחלטתם שאתם מפסיקים לעלות תוכן.

הופתענו מכמות הסיפורים שקיבלנו ב-DM (באינסטגרם) של הצינור. הופתענו גם מתחושת הטראומה ששיתפו אותנו המושתקים והמושתקות. את הסיפורים הנבחרים יצאנו לתעד ולחשוף. בפרק האחרון כוכב הרשת סמיון, שמרבה לשתף את דעותיו ברשת, חשף שגם הוא הושתק, כשחשף את ילדיו בפוסט אישי בפייסבוק. הוא עבר שיימינג שכלל גם תגובות גזעניות ונאלץ למחוק את הפוסט. מעל 700 אלף צפיות (אורגניות) לסיפורי המושתקים ומאות סיפורי מושתקים ששלושה מהם עלו למודעות.

צילום מסך מתוך פרוייקט מושתקים | hazinor | Instagram

הנה הצצה לחלק מהתכנים והסיפורים שלא מפסיקים להגיע והם חלק מתנועה ענקית שהולכת ומתחזקת #me_toon