צילום מסך מהטיקטוק של גנץ

מחלקים ציונים: פוליטיקאים בטיקטוק

בחירות 2021 גרמו לפוליטיקאים הבכירים בישראל לפתוח עמודי טיקטוק. אז מי עשה את זה בצורה מבריקה? מי פישל? ומה עוד יש להם ללמוד? עברנו על הפרופילים החשובים וחזרנו עם מסקנות מרתקות.

  • מערכת טינק
  • 13 בינואר, 2021

אז בחירות 2021 כבר כאן והפוליטיקאים מוציאים את כל התותחים הכבדים. וכשאנחנו מדברים על תותחים כבדים, אנחנו בעיקר מדברים על המדיה החברתית וניצולה על מנת לקדם מסרים פוליטיים שונים. האינסטגרם והפייסבוק הם כבר שחקנים ותיקים בכל הקשור למערכה הפוליטית, כמעט כל פוליטיקאי שמכבד את עצמו מחזיק בעמוד פייסבוק משוכלל ומתפעל אותו ברמה היומית, כנ"ל גם עמודי אינסטגרם עם עשרות אלפי עוקבים, אבל לאחרונה, החליטו הפוליטיקאים לאמץ פלטפורמה חדשה. כן, כנראה שניחשתם נכון, אנחנו כמובן מדברים על הטיקטוק.

מי שהבין את כוחה של האפליקציה על בשרו היה טראמפ במירוץ לבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב. הוא ראה במו עיניו כמה השיח שם חשוב, במיוחד על מנת להגיע לדור הצעיר, סטודנטים, חיילים וכמובן גם אנשים מעל גיל 25 שגם הם נמצאים שם בהמוניהם. בניגוד מוחלט לחשיבה שטיקטוק היא פלטפורמה שמיועדת רק לגילאי 13-18 ואפילו ילדים צעירים, האפליקציה אימצה אל חיקה, גם בישראל, קהל בוגר יותר ותוכן קומי שלא מורכב רק משירים וריקודים מול המראה. אגב, טראפ היה גם זה שקרא השנה להחרים את האפליקציה בארצו, ויצא למסע השמצות חסר תקדים שיצר כותרות כמעט בכל מדיה אפשרית. מעבר לזה, הדור הצעיר חשוב לפוליטיקאים הישראלים, הם מבינים שבני הנוער משפיעים על השיח ברשתות החברתיות וכמובן גם על השיח במשפחה הקרובה שלהם. בנוסף, הפוליטיקאים רואים מעבר, הם מבינים היטב שהדרך שלהם היא לא רק דרך של "כאן ועכשיו", עליהם גם להשקיע בבני ה-16-17 שממש בקרוב גם להם תינתן זכות ההצבעה.

צילום: Joseph Sohm ,shutterstock

אז מי היו הפוליטיקאים בישראל שאימצו את הפלטפורמה? את הבכורה בטיקטוק בישראלי עשה כמובן ראש הממשלה בנימין נתניהו, בחשבון הטיקטוק שלו נמצאים היום כמעט 170 אלף עוקבים, כאשר כל סרטון שלו זוכה למאות אלפי צפיות, הראשון שבהם אף חצה את 2 מיליון הצפיות. אנשי התקשורת של ביבי לגמרי מבינים עבודה. התוכן שלו ברוב המקרים קולע בול, והם יודעים לייצר באזז דרך הפלטפורמה ולהניע את העוקבים בצורה הומוריסטית וקלילה שנותנת לדמותו של ראש הממשלה צד קצת יותר קליל ומחיוך. אחד הדברים שהכי אהבנו, הייתה העובדה שהוא עשה סרטון דואט לאחת מהגולשות שהעלתה סרטון שבו ביקשה ברכת מזל טוב מראש ממשלת ישראל. זה היה מהלך חכם, הבנה מדויקת של הפיצ'רים באפליקציה וכמובן יחסי ציבור מדהימים וחיוביים. אגב, צריך לציין לטובה שמי שמנהל את החשבון, מגיב גם לגולשים, מה שיוצר אהדה וחיזוק של הקהילה. מה שפחות אהבנו, היא העובדה שרוב התוכן שלו לא מצולם באפליקציה עצמה, אלא נערך בצורה חיצונית- קצת מפספס את השפה הטיקטוקית, העריכות המהירות, והאייקונים השונים שלא באים לידי ביטוי בסרטונים.

@bnetanyahu#duet with @shachargri מזל טוב!♬ Monkeys Spinning Monkeys – Kevin MacLeod

עוד פוליטיקאי שפתח טיקטוק ממש לאחרונה הוא יאיר לפיד. חשבון הטיקטוק שלא קצת פחות ויראלי, קצת מעל 3000 עוקבים בלבד. בפרופיל שלו תמצאו יחסית מעט סרטונים, שזאת גם נקודה לשיפור אצל כולם (על מנת לתחזק חשבון טיקטוק מצליח, חייבים לעלות לשם תוכן בצורה עקבית ולא פעם בחמישה ימים), והדבר אולי הכי חיובי שאפשר למצוא בתוכן שהוא מעלה, זה שימוש די תמידי בטרנדים- כן, לעיתים זה קצת מביך מידי, ויש שימוש בטרנדים ישנים ולא רלוונטים כמו "אתגר תורידו את האצבע"- אבל צריך לתת לצוות שלו צל"ש על הניסיון לקלוע למכנה המשותף הרחב ביותר. גם בחשבון הטיקטוק שלו ניתן למצוא כמה טעויות- אין מספיק תוכן מעניין שמשקף את תפיסת העולם שלו ושל מפלגתו, כי מה לעשות, טרנדים זה לא מספיק, אין בכלל מענה לגולשים או יצירת שיח בתגובות וגם כאן, יש המון תוכן שנערך מחוץ לאפליקציה, דבר שמעניק לחלק מהסרטונים מראה תלוש ולא אמין. חבל, כי דווקא סרטון סטייל "5 דברים שלא ידעתם על יאיר לפיד" היה יכול להתבצע בצורה יותר טובה, אותנטית וקומית. בפועל, מה שקיבלנו, היה סרטון שקופיות משעמם שלא נתן לעוקבים שום ערך אמיתי.

@yair_lapidמתחילים גם כאן! תורידו אצבע גרסת 'יש עתיד'. כמה אצבעות הורדתם?✌ #foru #viral #putafingerdown #ישעתיד #יש_עתיד @noaryeshatid♬ original sound – Yair Lapid – יאיר לפיד

ונקנח עם גנץ, גם הוא מחזיק בחשבון טיקטוק עם כמעט 17 אלף עוקבים, ומנוהל, איך נגיד את זה בעדינות, פחות טוב. התוכן בעמוד שלא לא מותאם לפלטפורמה, אין כלל שימוש בטרנדים, חצי מהסרטונים מצולמים בתאורה חשוכה, ולא נדבר על הקאברים, אולי אחד החלק הכי חשוב שצריך לשים אליו לב לפני שמפרסמים סרטון, שבעמוד שלו לא זוכים כלל לתשומת לב ונראים לרוב כמו משהו שנבחר ללא כל חשיבה. צריך לציין שגנץ פתח את חשבון הטיקטוק שלא הרבה לפני ביבי, אי שם במרץ 2020, ועדיין, גם כאן, התוכן כמעט ולא מותאם באופן ישיר לאפליקציה, והיה יכול לעלות כמעט בכל פלטפורמה חברתית אחרת שלו. חבל.

@gantzbe2020 ב-20 שניות, מוכנים?♬ original sound – gantzbe

לסיכום, רוב הפוליטיקאים בישראל לא ממש נמצאים בפלטפורמה ודי מזלזלים בה, מי שכבר כן נמצא, מנהל אותה בצורה די מקרטעת. לפני שמתחילים לייצר תוכן בטיקטוק, חשוב להבין לעומק, איך התוכן באפליקציה שונה במהות שלו מהתוכן בשאר הרשתות החברתיות, ומה המסר שאותו רוצים להעביר. האם מדובר במסרים פוליטיים? האם אולי המטרה היא להציג צד נוסף וקליל יותר בחייה של אותה דמות ציבורית פוליטית, ואם כן, אולי דווקא להציג את הפוליטיקאי בגרסתו הפחות "מעונבת", גם חיצונית, וגם ברמת התוכן שאותו בוחרים להעביר. אם כבר בוחרים להנגיש תוכן פוליטי בטיקטוק, חשוב לא לזלזל בקהל שנמצא שם- להשקיע בניהול עמוד ויצירת קהילה, להגיב, לחשוב על אתגרים שזה מהות הפלטפורמה וכמובן לחשוב גם על טרנדים מתאימים ולא מגוחכים. אז מי יהיה הפוליקאי הבא שישתלט על טיקטוק? יש לנו הרגשה שזה הולך להיות מפתיע. מה אתם חשבתם?