הבגרויות כבר כאן: האם המזון לפני המבחן משפיע על התוצאות?

  • מערכת טינק
  • 15 ביוני, 2015

אז כן, התקופה הכי מלחיצה בשנה כבר כאן, ואנחנו מדברים כמובן על תקופת הבגרויות והמתכונות. מספר שבועות שבהן אתן מסתגרות בבית, לא רואות אור יום, טוחנות שלל חטיפים ובעיקר משננות כאילו הייתן קלדניות בבית משפט. הלחץ בתקופת הבחינות הוא עצום- הצורך להצליח, במיוחד לפרפקציוניסטיות שביניכן וכמובן הצורך לרצות את המורים וההורים גורם לכן בעיקר לחרדה שאתה גם בא הצורך לאכול וכמה שיותר.

shutterstock_94267417

ברוב המקרים, אתן מנשנשות ג'אנק פוד ושוקולד ולא חושבות על האפטר אפקט ובמקרים קצת יותר טובים, אתן מתיישבות על הסירים של אימא. אז איך מונעים או מאזנים את הבולמוס שלפני והאם יש מאכלים שיכולים לעזור בבחינה עצמה? יצאנו להתייעץ עם אסנת בוברוב, דיאטנית לייף וחזרנו עם 7 טיפים שיורידו לכן את מפלס הפאניקה.

שתו מים:  אומרים לכן את זה כמעט בכל מקום, אבל הפעם זה באמת חשוב! למרות שלא חם לכן ואתן בטח יושבות יום שלם בתוך חדר ממוזג, חובה עליכן לשתות וכמה שיותר! המים יתנו לכן המון אנרגיה ומעבר לזה, אם תשתו מספיק גם תרגישו שבעות יותר ורוב הסיכויים שתנשנשו הרבה פחות. כל מה שאתן צריכות לעשות זה פשוט למלא בקבוק מים של 2 ליטר, להניח אותו ממש צמוד למקום שבו אתן יושבות ולומדות ובכל פעם שתרימו טיפה את הראש מהמחברות, תזכרו שאתן פשוט חייבות לשתות!

shutterstock_207198610

אכלו הרבה, אבל בכמויות קטנות: אז נכון שזה נשמע טיפ קצת מוזר, אבל האמת היא שמדובר בעצה חשובה. רמות האנרגיה שלכן, הריכוז ואפילו מצב הרוח מושפעים כולם מרמות הסוכר בדם שלכן. ברגע שרמות הסוכר שלכן בדם נמוכות, אתן תרגישו חולשה, עייפות וכמובן תתקשו להתרכז בחומר הנלמד. בדיוק בגלל זה רצוי שתאכלו מנה קטנה, כל 2-3 שעות, זה עדיף בהרבה על פני שלוש ארוחות כבדות ועמוסות ברווחים גדולים. רצוי שתאכלו פחמימות מורכבות כמו גרנולה, כריך מחיטה מלאה, וגם בטטות הן רעיון מבורך, דחו את השוקולד והמתוקים האחרים לנשנוש של סוף היום, רק ככה תוכלו למנוע עליות ומורדות בריכוז שלכן ללמוד. על הכריך עדיף שתמרחו ממרח בריא ומזין כמו ממרח מקטניות וטחינה, או ממרח חומוס איכותי. גם חביתה או ביצה קשה יכולים להיות אופציה טובה.

shutterstock_66286354

בחרו בחוכמה: בזמן שאנחנו לחוצות, כל שיקולי הדעת הנכונים בורחים מהחלון ואנחנו פשוט פועלות מתוך דחף חזק. תמיד תיזכרו שאתן יכולות לבחור! וודאו שאתן אף פעם לא נשארות רעבות וצאו לקניות עם אימא על מנת למלא את הבית בהרבה פירות, ירוקות ונשנושים יחסית בריאים כמו גרנולה ופירות יבשים (גם הם מכילים המון סוכר אז אין צורך להגזים). בנוסף, קנו מוצרים שעשויים מחיטה מלאה ונסו להגיע להסכם שבו בזמן תקופת המבחנים כל חברי המשפחה יכניסו כמה שפחות שטויות הביתה, וזה כולל משקאות מוגזים ומומתקים. מי יודע, אולי גם הם יאמצו אורח חיים יותר בריא. למעשה, אתן מייצרות סביבת אכילה המקדמת הצלחה. תעשו את זה!

shutterstock_156569657

הימנעו ממאכלים מעייפים: בזמן הלמידה וכמובן שגם ביום של הבחינה עצמה, הימנעו ממאכלים שעשויים מקמח לבן. מאכלים כמו עוגות, עוגיות שונות ושאר בצקים דורשים המון זמן עיכול, ובמקביל, אותם מאכלים מעלים ואח"כ מורידים את רמות הסוכר בדם ולכן יגרמו לעייפות רבה יותר. לפני הבחינה מומלץ לאכול מאכלים שיעזרו לרמות האנרגיה שלכן לעלות. לכו על שקדים, ענבים, אדממה ואפילו פופקורן רגיל (ללא תוספות של מלח וחמאה).

shutterstock_159598016

מאכלים מרגיעים: אם אתן עדיין לא מצליחות להשתלט על רמות הלחץ לפני הבגרויות הבאמת עמוסות שבהן אתן צריכות ללמוד המון חומר ולהישאר בפוקוס, תתחילו לאכול מאכלים שיעזרו לכן להירגע ולהרגיש הרבה יותר נוח. כמעט בכל סופר תוכלו למצוא תה לבנדר, צמח שידוע בסגולותיו המרגיעות וההמלצה המרכזית היא לאכול מאכלים רבים בהם יש ויטמינים בקבוצת בי, החיוניים לשמירה על בריאות מערכת העצבים ופעילות תקינה של המוח. בנוסף הם ישפרו לכן את הראייה (במיוחד בזמנים בהן אתן כל כך זקוקות לה) ואת מערכת העיכול. והנה רק חלק מהמאכלים בהן מצויים הוויטמינים מהקבוצה: דגנים מלאים ומוצריהם, אבוקדו, תרד, שעועית ירוקה, חמניות, בננות ועוד.

shutterstock_142376728

 

מקוות שהצלחנו לעזור! שתהיה תקופת מבחנים רגועה ומלאה בנשנושים בריאים. בהצלחה! לעוד אינפורמציה בקרו בקהילת הפייסבוק שלנו!